luni, 16 august 2010

Retelele sociale, 2010 versus 2009. Facebook versus Twitter si online marketerii

In plina criza economica, cand bugetele de online advertising si marketing sunt mai reduse si prin urmare tintesc o mai mare intoarcere a investitiei, retelele sociale  intra tot mai serios in viata marketerilor, devenind “ultimul trend” in materie de promovare, prin multele aplicatii dezvoltate in mod continuu si cu o crestere in trafic si utilizatori accelerata. 2010 pare a fi anul retelelor sociale, dupa cum considera majoritatea oamenilor de internet atat din Romania, cat si din alte tari. 

2009 – boom-ul retelelor sociale
La sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009, MySpace era prima retea sociala din lume, cu 59 de milioane de vizitatori in America, in lupta stransa totusi cu Facebook. Insa la inceputul lunii ianuarie, Facebook a spart bariera si a depasit MySpace in trafic in SUA, ajungand la 68,5 milioane de vizitatori americani, pe cand MySpace a pierdut 1 milion, potrivit site-ului de stiri despre digital marketing, www.mashable.com .

Din acest punct incepe cresterea accelerata in numar de vizitatori a retelei sociale Facebook, care devine astfel prima retea din lume. Daca la 7 ianuarie anunta un numar de 150 de milioane de useri, trei luni mai tarziu a ajuns deja la 200 de milioane de vizitatori, iar la 15 septembrie 2009 a spart bariera de 300 de milioane de useri.
  • La finalul lui 2009, erau 350 de milioane de useri in reteaua Facebook.

In ciuda cresterii explozive a Facebook, Twitter, o retea de microblogging, a devenit centrul atentiei intregii lumi prin rapiditatea cu care s-a extins, in februarie 2009 numarand peste 7 milioane de vizitatori unici pe luna in SUA, in crestere cu 1,382% fata de aceeasi luna din 2008, cand avea doar 475.000 de vizitatori unici pe luna, potrivit statisticilor facute de Nielsen. 

-> La sfarsitul lui 2009, erau 75 de milioane de conturi in reteaua de microblogging Twitter, dintre care in jur de 15-18 milioane sunt useri activi, potrivit www.themetricsystem.rjmetrics.com si www.mashable.com .

Cresterea fulgeratoare a Twitter a facut Facebook sa-si simta suprematia amenintata, astfel ca a adoptat o strategie de twitterificare, prin care adopta diverse aplicatii ale Twitter si a incuraja userii sa publice mai rapid cat mai multe status update-uri, focusand noul layout pe caseta de Status Publisher. Competitia cu Twitter a culminat prin achizitionarea, in august 2009, de catre Facebook a retelei FriendFeed, un agregator de activitati sociale, printre fondatorii caruia se numara creatorul Gmail.
Cat despre cresterea numarului de vizitatori unici pe luna, situatia primelor trei retele sociale in 2009 era urmatoarea, conform datelor furnizate de www.compete.com : 

Mai 2009              Decembrie 2009
Facebook     87 milioane unici        118 milioane unici
    MySpace     77,26 milioane unici    76,95 milioane unici
Twitter          21 milioane unici        25 milioane unici




Cifre in 2010
Vizitatori unici pe luna pe cele 3 retele sociale Facebook, MySpace si Twitter, potrivit statisticilor www.compete.com :
Ianuarie 2010                 Mai 2010
Facebook    121,3 milioane unici  123,8 milioane unici
MySpace     77,6 milioane unici     67,7 milioane unici
Twitter     24,9 milioane unici      28,3 milioane unici

Cat despre numarul de useri:
-> la 5 februarie 2010, Facebook a anuntat ca a atins 400 de milioane de conturi, iar in iunie, fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a declarat la Festivalul de publicitate Cannes Lions ca reteaua are in prezent aproape 500 de milioane de utilizatori in lume si ca tinteste sa ajunga la 1 miliard. “Nu se va intampla pana la sfarsitul anului, insa Facebook are mari sanse sa devina prima retea sociala cu 1 miliard de utilizatori”, spune fondatorul si CEO-ul Mark Zuckerberg.

->Twitter a dezvaluit in aprilie 2010 ca reteaua a atins 106 milioane de useri si 180 milioane de vizitatori unici pe luna. 

Sursa foto: www.businessinsider.com 

Obiectivele si estimarile oficiale
Facebook – CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, a anuntat la Cannes Lions din iunie 2010 ca cresterea accelerata a bazei de utilizatori nu se numara printre obiectivele companiei Facebook , ci ca “Cel mai bun lucru pe termen lung este sa nu incercam sa atragem mai multi utilizatori sau venituri in urmatorii un an-doi, sa ne servim partenerii cat putem de bine si sa crestem pe baze solide”. Estimarea lui Zuckerberg asupra numarului de utilizatori a fost totusi de 1 miliard in cativa ani. 

Twitter – CEO Twitter, Evan Williams, in cadrul conferintei Chirp din Los Angeles, din aprilie 2010, anunta trei elemente cheie in evolutia viitoare a retelei de microblogging: 1. Twitter evolueaza. 2. Tina e sa serveasca utilizatorii, 3. Mai sunt multe de inventat, spunand ca scopul primar este ca Twitter sa devina o unealta prin care sa poti gasi lucrurile la care oamenii tin, nu doar mai multa informatie. Deviza dezvoltarii viitoare anuntate de Williams este: Rapid, evident, usor.

Ce ii asteapta pe marketer-ii online
Una din cele mai mari companii de marketing interactiv din lume, Razorfish, parte a grupului Publicis, a realizat un raport asupra evolutiei rapide a mediului digital, Outlook Report 2010, in care dedica mai multe capitole modului cum retelele sociale afecteaza munca digital marketer-ilor si noul focus al activitatii lor.

Marketers must evolve. Quickly (…) because of both the scale and the pace of technological revolution.”

Raportul spune ca a fi “social” nu inseamna doar sa cumperi o gramada de spatii publicitare in retelele sociale, ci, ca brand, trebuie sa investesti in oamenii potriviti, care sa se dedice ideii de comunitate si comunicare.
Privind inainte, Razorfish vede mai multi bani investiti in social media, iar brandurile trebuie sa isi dea seama ca mai intai sa trebuie sa investeasca in oameni si apoi in media. Totusi, pentru ca pana si cele mai bune strategii sociale au nevoie sa fie sprijinite prin investitii in alte tipuri de media pentru a crea programe si comunitati.

Noi modalitati de a investi in media
Investitiile, in loc sa mearga direct catre companiile de media, mai degraba trebuie directionate catre creatorii de continut, catre strategistii de social media, moderatori de comunitati, etc. Prin urmare, Razorfish crede ca vor fi bagati din ce in ce mai multi bani in promovarea pe social media, insa nu in spatii publicitare, ci investiti in oameni, resurse, tehnologii si relatii care sa faciliteze comunicarea cu consumatorii.
Cand vine vorba de social media, cheia este ca marketerii sa inteleaga cum consumatorii folosesc tehnologia si cum o adapteaza vietii lor sociale. Este vorba de o intersectare intre psihologie comportamentala si date tehnografice, etnografice si principii ale experientei userilor.

La fel cum se face research despre useri si teste de design pentru aplicatiile web, asa trebuie online marketerii sa petreaca timp ca sa inteleaga comportamentul social al userilor inainte sa faca recomandari. Daca in vremurile tinere ale digitalului formatele de marketing erau compuse din mesaje foarte bine mestesugite, dar unidirectionale, ele nu se aplica si in social media, considera autorii raportului Razorfish. Marketerii pot cumpara publicitate pe Facebook, dar cum vor face o pagina de fani care sa atraga consumatori sau cum vor face fata unei val de plangeri ale consumatorilor? Doar un slogan publicitar sau o campanie de bannere nu sunt de niciun folos.

Sfatul Razorfish in 2010 pentru digital marketeri: Aliniaza-ti brandul cu consumatorul social
Pentru ca o companie sa aiba succes trebuie sa-si reorganizeze departamentul de marketing in jurul in jurul expertizei digitale in 6 zone:

1. Planificarea conturilor cu focus pe comportament. Sa-ti intelegi consumatorii este vital pentru a crea solutiile de comunicare potrivite, de aceea planificarea trebuie facuta pe baza analizei comportamentale.

2. Strategia si crearea continului. Nu se poate vorbi despre social fara a vorbi de continut, iar tehnicile folosite in crearea de continut social depaseste copywriting-ul, pentru ca aici este vorba de a realiza conversatii personale si interactive. Agentiile si departamentele de marketing trebuie sa investeasca in oameni care au experienta si timpul sa creeze astfel de continut.

3. Design-ul experientei userului trebuie sa fie bazat pe date despre consumatori. Marketegii trebuie sa inteleaga necesitatile, dorintele si actiunile consumatorilor si sa creeze strategii de design care sa le faca experientele pe site mai utile, mai frumoase si mai profunde.

4. Expertiza tehnologica ridicata. Platformele precum Facebook si Twitter ii imping pe marketeri sa stea la curent si sa evolueze odata cu tehnologia.

5. Design media interactiv. Expertiza in social merge dincolo de a gasi locul potrivit unde sa plasezi o reclama, oamenii de media trebuie sa isi dea seama cum se comporta consumatorii pe platforme diferite si sa creeze mediul potrivit pentru a-I atrage.

6. Analiza datelor in timp real. Sunt doua lucruri interesante rezultate din datele sociale: conversatiile in sine, dar si comportamentele care reies ca urmare a activitatii sociale. Marea provocare a departamentelor de marketing este nu sa adune datele, ci sa aiba oamenii potriviti care sa descopere trendurile si sa recomande solutii pe baza lor.

Social media inseamna in primul rand oameni, nu doar platforme
Razorfish avertizeaza totusi marketerii ca, desi platforme precum Facebook si Twitter au convins pe majoritatea ca o pagina de fani si un cont de conversatii sunt critice pentru marketingul unui brand, ei totusi trebuie sa isi puna in mod constant intrebarea daca comportamentul social al publicului lor tinta indica folosirea acestor platforme ca metoda de marketing.

Raportul complet Razorfish Outlook Report 2010 il gasiti aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu