luni, 16 august 2010

Foursquare, ultima descoperire in materie de retele sociale pentru mobile

Cand credeam ca avem destule retele sociale pe care sa le exploram, una noua atrage atentia si devine “ultima fiţă”, in special in SUA, patrunzand si in Romania: Foursquare. Este o aplicatie pentru smartphone-uri bazata pe situarea in spatiu a utilizatorului, care in 2009 era vazuta ca “Twitter-ul anului viitor” de site-urile straine despre retele sociale.
 
Ce este Foursquare

Dupa explicatiile chiar ale dezvoltatoriilor retelei, Foursquare este o aplicatie pentru telefoanele mobile creata ca o combinatie intre un motor de cautare a prietenilor, un ghid al oraselor completat pe useri, dar si un un joc in care participantii sunt premiati cand fac lucruri in retea. Foursquare te lasa sa faci “check-in” cand ajungi intr-un loc, iti anunta prietenii unde te afli si iti face istoria locurilor pe unde ai fost si cu cine ai fost. De asemenea, reteaua te provoaca sa iti explorezi orasul in cat mai multe feluri posibile, ca sa castigi primarii si sa deblochezi insigne si alte premii daca ai vizitat locuri noi sau ai revizitat locurile preferate.

Cum functioneaza

Dupa ce iti faci cont si iti uploadezi o poza de profil, castigi puncte de fiecare fata cand faci “check-in” in diverse locuri. Esti recompensat cu mai multe puncte daca explorezi diferite parti ale orasului, daca mergi in mai multe locuri intr-o singura noapte si mai ales daca scrii sugestii si lucruri de facut in acele locuri.

Sursa: www.mashable.com

Poti face check-in din orice loc care are o adresa: o cafenea, un parc, un pod pe care te plimbi, un aeroport, de acasa, de la birou (exista setari prin care unele adrese pot fi trecute ca private sau sa fie vazute doar de prieteni).

Cheia jocului este sa ajungi primar. Daca ai facut check-in intr-un loc mai mult decat oricine vei fi incoronat “The Mayor” (primarul) acelui loc. Pentru a acorda aceasta functie se calculeaza numarul de zile in care ai facut check-in in ultimele 60 de zile (daca ai facut check-in de 2 ori pe zi in acelasi loc se calculeaza ca fiind 1 x check-in). Daca intre timp apare altcineva care a accesat reteaua din acelasi loc cu tine intr-un numar mai mare de zile, iti va fura titlul de Mayor.


Statusurile sunt si ele un alt lucru interesant la Foursquare. In primul rand concurezi cu cercul tau de prieteni din retea, dar in acelasi timp concurezi de fapt cu toti ceilalti care sunt in retea din orasul tau, in fiecare saptamana. Statusurile se reseteaza in fiecare duminica noapte, asa ca toti, chiar si incepatorii, au sanse egale in saptamana urmatoare.

Cum castigi insignele Foursquare. Insignele sunt mici recompense pe care le castigi in functie de obiceiurile tale in retea: de ex. daca mananci multa pizza, daca frecventezi multe baruri de karaoke, primesti insigne in functie de asta. Reteaua inventeaza continuu noi insigne si mai nou poti castiga si insigne ale brandurilor cu care Foursquare a facut parteneriate: Starbucks, AskMen.com, Bravo, Zagat, The History Channel, The Wall Street Journal, Bon Appetit, Lucky Magazine, Thrillist, BART, VH1 si MTV. Ca sa castigi insignele branduite trebuie sa gasesti paginile brandurilor respective in retea si sa dai le dai Follow.

Tips si To Dos. Ca user, poti adauga sugestii pentru prieteni si public in general despre locurile pe care le vizitezi despre lucrurile esentiale pe care trebuie sa le stii sau sa le faci cand ajungi acolo. De exemplu, poti scrie la tips despre oferte speciale sau reduceri la magazine sau restaurante, iar cei care vor vedea sugestiile tale le pot trece la listele to do, iar tu primesti astfel puncte.

Interconectarea cu Twitter si Facebook. Foursquare are si o solutie de integrare in platformele Facebook si Twitter, astfel ca de fiecare data cand faci check-in ai optiunea sa trimiti un tweet sau sa iti apara in contul de Facebook date despre ce premii ai castigat, locurile unde ai fost sau unde ai devenit Mayordespre. In acelasi timp iti poti gasi prietenii de Twitter si Facebook care folosesc si Foursquare.

Cum poti folosi Foursquare

Reteaua a dezvoltat aplicatii pentru iPhone (si iPod touch), BlackBerry, Android, iar dezvoltatori terti au creat aplicatii care suporta check-in-uri pe Windows Mobile, Palm Pre, Nokia Symbian si iPad. Daca nu ai un telefon care suporta sistemele enumerate, poti sa folosesti site-ul mobil sau, daca esti in SUA, sa faci check-in via SMS.

Dar sa vedem cum arata cifrele despre patrunderea smartphone-urilor in Romania

In aprilie 2010, reteaua de mobile advertising AdMob, achizitionata de Google, facea un raport pe tari privind numarul de astfel de telefoane. In Romania, AdMob a numarat in aprilie 37.314 telefoane iPhone, 4.862 iPod touch si 225 iPad, iar Android-ul lui Google inca nu patrunsese. Cu aceste cifre, Romania se afla pe locul 65 din 88 in topul pe tari realizat de AdMob in aprilie. Pe primul loc este evident SUA, cu 18.270.600 de device-uri cu sistem de operare iPhone si 8.661.508 device-uri Android, dintr-un total worldwide de 40.761.753 OS iPhone si 11.566.140 Android.

Dupa cum arata cifrele, patrunderea Foursquare in Romania este inca una timida pe motiv de dotare tehnica si va depinde mult de extinderea pietei smartphone-urilor, dar consumatori entuziasti de internet si retele sociale avem.

Piesa de rezistenta a Foursquare: o platforma buna atat pentru dezvoltatori, cat si pentru retaileri

Pe langa jocuri, prieteni si mayorship-uri, Foursquare s-a lansat si in actiuni de curtare a barurilor locare si a restaurantelor, dezvoltand platforma “Foursquare for Businesses.

“Foursquare for Businesses” este o platforma pentru retailerii care sunt interesati sa faca oferte speciale userilor Foursquare, pe sistemul: faci check-in de 2 ori intr-un restaurant si poti beneficia de o reducere la anumite produse. De asemenea, oamenii de afaceri pot sa foloseasca reteaua pentru a-i incuraja pe consumatorii care au cont pe Foursquare sa vorbeasca despre localurile sau produsele lor si sa le recomande si altor useri.

Foursquare a dezvoltat mai multe oferte speciale prin care tu, detinatorul afacerii, poti recompensa utilizatorii retelei care iti calca pragul localului.


  • Mayor Specials: sunt “deblocate” doar de Mayor-ul localului tau, adica cel mai loial client al tau utilizator al retelei Foursquare (care s-a logat din localul tau de cele mai multe ori in 60 de zile)
  • Check-in Specials: deblocate doar cand un user face check-in in localul tau de un anumit numar de ori.
  • Frequency-based Specials: sunt deblocate la un x numar de check-in-uri.
  • Wildcard Specials: sunt mereu deblocate, dar staff-ul localului tau trebuie sa verifice ca userul indeplineste anumite conditii, de exemplu sa arate ca are o anumita insigfa Foursquare si primeste o bautura gratis.
Cum iti promovezi Specials-urile, ca retailer, folosind tehnologia mobila

Foursquare si-a integrat platforma pentru promovarea ofertelor speciale ale retailerilor in in toate telefoanele clientilor de telefonie mobila oficiali ai retelei (iPhone, Android si Blackberry) si atrage atentia in mod constant asupra intrarilor in care userii sai beneficiaza de oferte speciale. De exemplu, daca un utilizator Foursquare se afla in barul/restaurantul tau, reteaua il va anunta ce trebuie sa faca pentru a debloca una din ofertele tale, iar daca se afla vizavi de localul tau, Foursquare il va anunta ca localul tau are oferte speciale pentru utilizatorii retelei si le va recomanda sa check-in. 

Cat despre developeri, Foursquare API le permite sa isi dezvolte propriile aplicatii care sa interactioneze cu platforma Foursquare. Ei pot crea noi modalitati de check-in in retea sau pot vizualiza datele generate de comunitatea Foursquare.
Pagina pentru dezvoltatori a Foursquare poate fi gasita aici .


Povestea Foursquare

Creata incepand cu 2008 de echipa care a realizat reteaua sociala pentru telefoane mobile Dogdeball, (cumparata de Google in 2005 si apoi inchisa), reteaua sociala location-based pentru telefonul mobil Foursquare are un scop simplu: permite unui individ sa isi impartaseasca datele despre locul unde se afla cu un grup de prieteni.

Pe langa utilitate, Foursquare are si o parte de joc. Este vorba de un joc virtual in care participantii castiga insigne dupa ce au facut “check-in” in mai multe locuri. Aceia care au intrat in retea din cele mai multe locuri devin “primarul” locului respectiv, mecanism care creeaza dependenta la fel ca Facebook si Twitter, cu care seamana foarte mult.

Foursquare a fost lansat, in 2009, ca o aplicatie pentru iPhone si setat in orase precum New York si San Francisco, dar in ianuarie 2010 reteaua a devenit globala, renuntand la a mai fi restrictionata la anumite orase. Upgrade-ul permite utilizatorului sa acceseze reteaua din orice loc din lume prin telefonul mobil, spre deosebire de sistemul anterior in care el era “blocat” intr-un oras, iar cand schimba locul trebuia sa o ia de la zero.

La momentul intrarii pe piata a Foursquare, Twitter era deja pe val, lucru de care s-a folosit Foursquare ca de o rampa de lansare, remarca Pete Cashmore, fondator si CEO al Mashable, un blog popular despre social media, intr-un material scris pe CNN.com in noiembrie 2009.
In articolul cu pricina el analizeaza asemanarile dintre Twitter si Foursquare si ce au in comun:
  • Amandoua retelele s-au lansat la Festivalul South By Southwest, Twitter in editia din 2007, iar Foursquare in cea din 2009.
  • Echipele fondatoare ale ambelor retele sociale au background solid in crearea de retele sociale mobile, pe care ulterior le-au vandut catre Google.
  • Au sau au avut si investitori comuni: Inventatorul Twitter, Jack Dorsey, a facut o investitie de start-up in Foursquare. Printre investitorii notabili se numara fondatorii Digg si Delicious, dar si faimosul investitor informal Ron Conway. Fred Wilson, unul din managing partner-ii de la Union Square Ventures din New York, observa in 2009 ca prima runda de finantare in Foursquare “a fost una din cele mai competitive runde de finantare timpurie de-a lungul timpului”.
Competitorii Foursquare tin aproape

Totusi, mai multi playeri se lupta pentru suprematie pe piata serviciilor location-based. Eforturile Foursquare trebuie sa fie sustinute pentru a se mentine in top, printre competitori precum Gowalla, Loopt, Brightkite si Google Latitude. Gowalla a fost lansat cam in aceeasi perioada si are aceleasi principii, un design foarte atragator, dar pare sa puna accent pe profilul userului, pe cand Fourquare pune accent pe prietenii userului, potrivit www.mashable.com .

Tuturor acestor competitori le lipseste jocul care creeaza dependenta, prin care Fourquare si-a atras si isi tine in priza utilizatorii, este de parere Cashmore, CEO Mashable, in acelasi articol de pe CNN.com din noiembrie 2009.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu